problem Grozdetovega mučeništva

Mučenec naj bi umrl za vero, za Kristusa, pravi cerkveni nauk. Ali pa je dovolj, da si kristjan kot katoličan, ki umre mučeniške smrti zaradi bilo-katerega razloga?

Katoliška akcija je bila, kolikor se je namreč bojevala proti komunizmu (pa tudi liberalizmu), v pomembnem delu politično gibanje (čeprav se je od vedno samoopredeljevalo kot 'apolitično');

 "Po KA naj bi se v moči svojega krstnega dostojanstva in skupaj s cerkveno hierarhijo odločno zavzeli za obrambo in ponovno uveljavitev Kristusovega kraljestva v svetu." (Bogoslovni vestnik 72 (2012))

Kolikor so torej Grozdeta kot aktivnega člana Katoliške akcije mučili in ubili komunisti, so ga morda prej zaradi njegove domnevne antikomunističnosti, (proti-partizanskosti?), kot pa zaradi vere, krščanskosti, katoliškosti. Ali pa je to dvoje neločljivo? Ali pa je to bilo neločljivo za komuniste?

To, torej motiv za njegovo mučeniško usmrtitev, vidim kot problem, kot pomembno vprašanje z vidika njegove beatifikacije; ne pa tudi kot problem Grozdeta, ki mu gre, kot trpinčenemu in usmrčenemu sočloveku, empatija in spoštljiv poklon.

*poleg tega pa bi problem lahko bil (in v nekem smislu tudi že je, v praksi) tudi v neproblematiziranju kolaborantstva, kamor bi lahko vodilo poveličevanje Grozdeta, čeprav on sam, kolikor vem, ni bil kolaborant (navsezadnje se je bolj formalna in javna kolaboracija začela šele po Grozdetovi smrti, jeseni 1943 (?)).
Vsekakor pa je vsaj izrazito problematična vloga RKC v vojnem času; tako da s poveličevanjem sicer (verjetno) čistega Grozdeta pogosto nekritično (ne)presojajo/mo tudi vlogo Katolištva kot Katoliške Cerkve v tem času.


Prijazno vabljeni h komentiranju.



Priljubljene objave