Pravica do nasilja, korupcije in nepotizma
Zakaj so nekatere osnovne premise multikulturalizma paternalistične in žaljive
Kulturni paternalizem
oz. še večkrat kulturni imperializem se ponavadi očita konservativnim
silam, ko želijo uveljavljati konservativno vizijo družbe kot edino zveličavno,
ne le za lastno družbo, pač pa tudi za druge. V naslednjih vrsticah bom skušal
pokazati, da se največ kulturnega paternalizma kaže pravzaprav ravno v dozdevno vse-sprejemajočem - multikulturalizmu.
Torej v tistem setu idej, ki se ima za glavnega borca zoper idejo o večvrednosti neke
(naše!) kulture.
In medias res. Kulturni
paternalizem multi-kulturalizma je v tem, da v poskusu obrambe multi-kulturne
vizije naše družbe vrednote Zahoda pripiše vsem kulturam, čeprav z vidika
politične korektnosti ni razloga, da bi tem kulturam kakorkoli kratili pravico
do njihove popolne nekompatibilnosti z zahodnimi vrednotami.
![]() |
"Mi(r)". Avtor: B.P. |
Predsodki do nasilja
Kot vrednotno nevtralni
oz. »objektivni« opazovalec različnih kultur bi namreč ne imel nobenega
problema neki kulturi pripisati večje nagnjenosti k nasilju, korupciji,
nepotizmu itd. In ne le to! Dejstvo, da se nam omenjeni pojmi sami po sebi
zdijo moralno slabi, zgolj kaže na to, kako globoko smo zasidrani v lastno kulturno okolje. Ali drugače: Kako smo »predsodke« do nasilja, korupcije in
nepotizma že povsem ponotranjili. A naj so še tako ponotranjeni, še vedno gre za
predsodke, če to pomeni negativne sodbe, katerih razumske utemeljitve se nam
izmikajo.
"Predsodke do nasilja, korupcije in nepotizma smo že povsem ponotranjili"
Nasilje bi se v neki
kulturi prav mogoče v določenem primeru imenovalo – čast, korupcija razumevanje
in nepotizem spoštovanje družine. In s tem ni načeloma nič narobe. Narobe je le
v toliko in takrat, ko so ideali neke družbe nekompatibilni s takšnim, v tem primeru pozitivnim, vrednotenjem tovrstnih ravnanj. To, čemur mi ob določenih priložnostih rekli lenoba, je
ponekod prav mogoče vrednoteno kot – umetnost sproščenosti; nepremišljenost kot
pogum, razmišljanje pa kot odlašanje, – poglobljeno razmišljanje pa kot
neopravičljivo odlašanje.
Sproščeni Tanzanijec v Taizéju
Naj ponazorim s kratko anekdoto:
Na nekem mednarodnem mladinskem krščanskem taboru v Franciji smo dve poletji
nazaj v pisani druščini ducata mladih razpravljali o življenju, vrednotah, naših kulturah in Bogu in še čem. Med
nami je bil tudi fant iz Tanzanije. S kakšno sproščenostjo in svojevrstnim ponosom
je govoril o rečeh, ki pri nas spričo politične korektnosti veljajo za velik tabu.
Takole je pravil: »Vi tukaj res planirate vse za naprej. Stalno premišljujete za več mesecev naprej, kaj boste počeli in kako bi to dosegli. Pri nas je čisto drugače. Mi smo bolj... leni. Mi gremo iz dneva dan. Bolj sproščeno. Smo pač bolj – v trenutku.« Z drugimi besedami: »Priznal« je, da je njihova kultura glede na naše kriterije pač bolj »lena« - in takšna sodba se mu zaradi lastne pozicije zgodovinske ne-obremenjenosti ni zdela na noben način kontroverzna. V najbolj čistem smislu je utelešala znanstveno izvzetost.
Takole je pravil: »Vi tukaj res planirate vse za naprej. Stalno premišljujete za več mesecev naprej, kaj boste počeli in kako bi to dosegli. Pri nas je čisto drugače. Mi smo bolj... leni. Mi gremo iz dneva dan. Bolj sproščeno. Smo pač bolj – v trenutku.« Z drugimi besedami: »Priznal« je, da je njihova kultura glede na naše kriterije pač bolj »lena« - in takšna sodba se mu zaradi lastne pozicije zgodovinske ne-obremenjenosti ni zdela na noben način kontroverzna. V najbolj čistem smislu je utelešala znanstveno izvzetost.
Ne zlo, pač pa moralno nevtralna razlika
Zato ni potrebno niti
kančka zlobe, zlonamernosti ali zlorabe zaupanja, da nekdo zagreši družbeno
nezaželeno dejanje. Ni treba, da imamo nekega npr. migranta za zlonamernega ali
hudobnega, kaj šele za slabega, da bi se ga bali. Potrebna je le razlika v
kulturnem vrednotenju določenih ravnanj. To, da smo do tujcev sumničavi, je
zato običajno, celo razumno. Zanje namreč upravičeno predpostavljamo, da
govorijo jezik drugih vrednot. Da torej govorijo nam nerazumljiv jezik. In do
tega jezika imajo vso pravico. Vsaj v svojem okolju.
In če se vam zdi, da
sem strog samo do drugih kultur, smo lahko podobno kritični do sebe: Če smo
proti nepotizmu in odločno za meritokracijo, krhamo pomen družine in drugih
posebnih vezi. Če podpiramo delujočo birokracijo, moramo marsikdaj požreti
dejanja, ki se nam zdijo nehumana in kontra-intuitivna. Če si želimo
tehnološkega napredka, ki bi nam olajšal življenje, v imenu te želje pač sprejmemo
nezaupljivost v družbi vsesplošne tekmovalnosti (zavoljo delovanja
kapitalizma). Ko dajemo na piedestal racionalnost, iz njega izpodrivamo
iracionalne svetinje, ki nam osmišljajo življenje (prosto po Webru).
In spet: če visoko vrednotimo gospodarsko rast, bomo lažje zamižali, če bo treba zanjo žrtvovati prosti čas in čas za družino. Če poveličujemo spolno enakost, se moramo pač odreči tistim romantičnim zgodbam, ki jih omogočajo šele jasne predpostavke glede spolnih vlog. Če vrednotimo nenasilje, bomo morali bolj ali manj močno stisniti zobe, da ne bi v afektu iz maščevanja ubili človeka, ki nam je pobil družino, ali – ukradel kolo.
In spet: če visoko vrednotimo gospodarsko rast, bomo lažje zamižali, če bo treba zanjo žrtvovati prosti čas in čas za družino. Če poveličujemo spolno enakost, se moramo pač odreči tistim romantičnim zgodbam, ki jih omogočajo šele jasne predpostavke glede spolnih vlog. Če vrednotimo nenasilje, bomo morali bolj ali manj močno stisniti zobe, da ne bi v afektu iz maščevanja ubili človeka, ki nam je pobil družino, ali – ukradel kolo.
Vključenost kot žalitev
Zato dvomim, da bi si
naključni pripadnik naključne ne-naše kulture na prvo žogo želel živeti v naši
družbi. Ne vem, če bi si želel živeti v odtujeni, raz-sveteni in posameznika
obožujoči družbi. Ne vem, če bi si želel živeti v družbi s
tako malo časa za družino, s tako malo priložnosti za skupinsko molitev in
javno poveličevanje bogov, s tako onesnaženim pogledom na zvezde, s tako malo otroki, tako
veliko osamljenih ostarelih, tako malo dotikanja in objemanja in tako veliko
anti-harrasment kodeksov. Ne. Če bi ga označili za nekoga, ki bo vse to z
lahkoto sprejel, bi to zanj prav mogoče pomenilo žalitev, ne pa pohvale.
"To, da se nam zdi pripisovanje večje nagnjenosti k nasilju neki kulturi rasistično, je v svojem bistvu izkaz univerzalizma in prikritega kulturnega paternalizma."
O kulturah ne
moremo dajati objektivne vrednostne sodbe. Zato je to, da se nam zdi
pripisovanje večje nagnjenosti k nasilju neki kulturi rasistično, v svojem
bistvu izkaz univerzalizma in prikritega kulturnega paternalizma. Dejstvo, da
takšno pripisovanje interpretiramo kot žalitev za neko kulturo, najbolj jasno
kaže na našo nezmožnost uvideti arbitrarnost lastnih vrednostnih izhodišč. Žaljivo do neke kulture torej ni to, da jo imamo za nasilnejšo, pač pa to, da imamo takšno sodbo za žaljivo.
Vzemimo za primer
človekove pravice. Človekove pravice pač niso kulturno nevtralen koncept. Kot
zahodnjaki jih čislamo čez vse. Ampak kljub njihovi dozdevni samoumevnosti so
utemeljene na neki kulturno specifični koncepciji posameznika kot entitete z
absolutno moralno vrednostjo. Na mestu posameznika bi prav lahko bila tudi
kakšna druga kategorija, npr. skupnost, družina, cerkev, narod, bog, you name
it. Pa ni. In kot Zahodnjakom nam je edino sprejemljivo in razumljivo, da ni.
Vse je relativno, razen naši ideali
Dovolimo si kulturno
različnost. Nasilje ni absolutno slabo. – Razen za nas. Človekove pravice niso
univerzalne. – Razen za nas. Razum ni odgovor. – Razen za nas. Zato – ali
priznajmo, da so naše vrednote po vsem sodeč in vsem epistemološkim zankam
navkljub naprednejše, ali pa dovolimo kulturam, da živijo na svoj način, čeprav
se nam ta skozi naše zahodne oči kaže kot peklensko nepravičen, ponižujoče
skromen in strašljivo surov. Neki kulturi izkažemo spoštovanje šele takrat, ko
jo sprejemamo v tem, kar je; brez kakršnih koli insinuacij, da je v zadnji
instanci podobna »naši« kulturi.
Seveda – obstaja tudi cela
paleta vmesnosti; navsezadnje je tudi naša humanistična in razsvetljenska
evangelizacija (beri: globalizacija) kulturni pestrosti marsikje že prizadejala
neozdravljivo »škodo«. Nekatere kulture so nam bolj, spet druge manj podobne.
Pa vendar:
Ne bodimo pokroviteljski in drugim kulturam ne vsiljujmo lastnih idealov, razen če si ne
upamo naglas in brez sramu reči: Naši ideali so boljši!